Net zoals bij een auto die door benzine wordt aangedreven, is het ook bij een elektrische auto nodig om onderhouden te worden. Het grote verschil tussen deze twee verschillende soorten aandrijvingen is dat bij een elektrische auto minder onderdelen worden gebruikt om het voertuig in beweging te brengen. De aandrijfas van een auto met benzinemotor heeft vaak meer dan 300 bewegende onderdelen, een elektrische auto heeft er ongeveer 30. Minder bewegende onderdelen betekent ook minder onderdelen die onderhouden moeten worden. Een hybride auto heeft ook een verbrandingsmotor en heeft dus meer onderhoud nodig dan een auto die volledig elektrisch is.
Met welk onderhoud moet u rekening houden?
We beginnen met het goede nieuws: met een elektrische auto bespaart u op nieuwe bougies, een nieuwe koppeling en ook het vervangen van een distributieriem is verleden tijd. Ook is olie verversen niet meer nodig.
Een elektrische auto heeft 3 hoofdonderdelen: een motor, omvormer en ingebouwde lader. Deze onderdelen moeten goed gecontroleerd en onderhouden worden. Wanneer deze niet goed worden onderhouden, gaat dit ten koste van de prestaties. De grootste slijtage vindt plaats bij de banden en de remmen.
Onderhoud aan de accu
Er gaan veel verhalen rond over het vervangen van de accu van een elektrische auto. Deze zouden snel vervangen moeten worden. Het vervangen van een accu wordt niet als regulier onderhoud gezien, omdat deze meer uitzondering is dan regel. De levensduur is in de meeste gevallen maar liefst 10 jaar. Veel leveranciers geven zelfs garantie van 8 tot 10 jaar garantie, of 160.000 tot 240.000 kilometer.
Auto Doe is GMTO gecertificeerd
Auto Doe is het adres in Amersfoort voor het onderhoud aan uw elektrische auto. Wij zijn GMTO gecertificeerd en zijn dus bevoegd om alle onderdelen van uw auto te onderhouden en vervangen. Ook voor storingen aan uw elektrische auto kunt u bij ons terecht.